tiistai 13. maaliskuuta 2007

SAK:n kampanja löi hutin ja osui maaliin

Eikö tässä blogissa tosiaan ole vielä keskusteltu SAK:n kohutuista vaalimainoksista? Niistä, joita esiteltiin tv-uutisissa; jotka herättivät niissä esiintyneeseen sikapossuporvariin itsensä rinnastaneet yrittäjät sekä muutamat keskustan ja oikeiston ehdokkaat syyttämään SAK:ta jopa kiihotuksesta kansanryhmää vastaan; mainoksista, jotka SAK:n johto veti pois, kun keskusjärjestöä lähellä olevat vasemmistopiiritkin hermostuivat niiden sisällöstä?

Verkon muissa blogeissa aiheesta kirjoitetaan hyvinkin kiinnostuneina. Ja mielipiteitä on laidasta laitaan.

Kokoomuksessa ollaan SAK:n mainoksesta kovin käärmeissään. Esimerkiksi Vaasan vaalipiirissä ehdolla oleva Linda Karhinen on suorastaan vetänyt herneen nenään: hänen mukaansa "SAK:n yrittäjiä loukkaava ja suorastaan halveksima [kirjoitusvirhe Karhisen, AL] mainoskampanja on selvä osoitus siitä, kuinka vääristynyt ammattijärjestön suhtautuminen on edelleen yrittäjiä kohtaan." Nuori varsinaissuomalainen demariehdokas Esa Suominen puolestaan puolustaa SAK:n kampanjaa henkeen ja vereen ja ihmettelee, miksi järjestö luopui mainoksista ilman kunnon taistelua.

Olipa vasemmistopuolueiden ja SAK:n historiasta kumpuavasta yhteistyöstä mitä mieltä tahansa, niin se on myönnettävä, että ammattijärjestön mainoskampanja on täyttänyt tehtävänsä yhdessä päämäärässään. Tarkoitus oli saada aikaan keskustelua, ja siinä SAK onnistui.

Mainosten vaikutusta äänestysaktiivisuuteen tai vasemmisto- ja oikeistopuolueiden kannatuksen muutoksiin voi ainoastaan arvailla. Edes vilkas ennakkoäänestys ei vielä takaa aiempaa korkeampia äänestysprosentteja.

Lähes kaikki ovat kaipaavinaan politiikkaan lisää politiikkaa ja enemmän räväkkyyttä. Kun vaalien alla sitten joskus esitetään vähän kärjistävämpiä mainoksia, niistä nousee heti suuri haloo. Vastustajat ja lehdistö etsivät virheitä mainoksista suurennuslasien kanssa.

SAK:ta voi aiheellisesti syyttää ajattelemattomuudesta ja huonosta mausta. Ehkä myös mainoksista suivaantuneet yrittäjäpomot voisivat miettiä suhtautumistaan. Sanotaanhan, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, ja ettei pitäisi provosoitua, kun provosoidaan.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että vaalien alla käytävä keskustelu jää vaisuksi. Vaaleihin on toki aikaa vielä lähes kaksi viikkoa, joten puolueilla, niiden puheenjohtajilla ja ehdokkailla on hyvää aikaa parantaa. Jos nämä vaalit kuitenkin muistetaan vain SAK:n mainoksista, niin vikaa täytyy kyllä etsiä jostain muualta kuin Hakaniemen torin laidalta. Ammattiyhdistysmiehet sentään yrittivät parhaansa, jotta "välivaalienkin" alle saatiin puheenaihetta.